meningen med musiken

konstnärer har i alla tider blivit missförstådda
detta är allmänt känt
när ett exempel på det belystes för mig idag
i
dethär klippet från svensk tv för tio år sen när folk dansar glatt till Håkan Hellströms sång om att ta livet av sig

kom jag att tänka på ett långt värre exempel som var aktuellt i en tv-reklam för en massa år sen
reklamen handlade om en samlingsskiva som hette Absolute Romance eller något sånt och var meningen att vara en skiva med förföriskt romantiska ballader
grejjen är att en av låtarna som fanns på skivan och som dessutom spelades en snutt av i reklamen handlar om en man som möter en kvinna som han tycker är vacker som rosorna vid floden
AAAWWW
så gulligt!

Nej vänta! Jag är inte klar!
så han går hem till henne, våldtar henne, rövar bort henne och efter tre dagar förenar henne med de andra rosorna vid floden genom att stena henne till döds så att hennes blod kan visa hur bra det matchar kronbladen från de andra blommorna

Reklamen gick i minst ett halvår och jag förstår inte riktigt hur det var möjligt
men aja
patriarkatets vägar är väl stundom övertydliga...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback